Dzień Historyczny w szkole w Bukwałdzie
07.05.2015
Dzień Historyczny w Szkole Podstawowej w Bukwałdzie to uroczystość, do której wszyscy przygotowują się już od początku roku szkolnego. W jubileuszowej, bo już piątej edycji, która odbyła się we wtorek 5 maja nauczyciele i uczniowie wcielili się w postaci z początków państwa polskiego. Były konkursy i quizy z nagrodami, a "żywa" lekcja historii okazała się bardzo twórcza.
Poznawanie historii przez jej doświadczanie – taki był główny cel imprezy, która odbyła się w bukwałdzkiej placówce 5 maja 2015 roku. Wszyscy, zarówno uczniowie jak i nauczyciele, przyszli w tym do dniu do szkoły poprzebierani za postaci z epoki. W tym roku temat przewodni brzmiał: „Początki państwa polskiego”. Nie zabrakło więc wojów, łuczników, nimf wodnych z przepięknie uplecionymi wiankami oraz zwykłych włościan w zgrzebnych szatach.
– Dzień Historyczny jest w naszej szkole imprezą, w której biorą udział wszyscy – mówi Krystyna Bubacz, nauczycielka historii i pomysłodawczyni wydarzenia. – W postaci historyczne wcielają się nie tylko uczniowie, ale również nauczyciele i pracownicy obsługi. Zaangażowani są również rodzice, którzy pomagają dzieciom przygotować stroje. Ważnymi elementami charakteryzacji są również ozdoby i broń. Tutaj uczniowie wykazują się dużą kreatywnością i, korzystając z różnych źródeł, często sami je wykonują.
Na samym początku uczniowie obejrzeli fragment filmu „Stara baśń”, aby niejako lepiej „wejść” w klimat minionej epoki. Następnie rozpoczął się konkurs wiedzy o życiu Słowian i znajomości legend związanych z tamtymi czasami. Wypowiedzi i prezentacje uczniów oceniała komisja złożona z zaproszonych gości w składzie: Sabina Robak – przewodnicząca Rady Gminy Dywity, Małgorzata Dziemidowicz – kierownik Referatu Edukacji, Kultury i Zdrowia oraz sekretarz Gminy – Daniel Zadworny. Potem przyszedł czas na wybór najlepszych uczniowskich przebrań. Tutaj szczególne wyróżnienie otrzymała klasa V, przebrana wraz z wychowawczynią za mieszkańców słowiańskiej wsi.
– Impreza pokazuje, że uczniowie naszej szkoły są twórczy i traktują przygotowanie się do niej jako wyzwanie – dodaje Krystyna Bubacz. – Pytania konkursowe były trudne i dotyczyły m.in. zwyczajów słowiańskich, obrzędów, bóstw oraz ówczesnych sposobów uprawy roli i organizacji plemiennej. Jest to wiedza wykraczająca poza poziom szkoły podstawowej, a uczniowie w większości przypadków nie mieli problemów z udzieleniem odpowiedzi na wylosowane pytania.
Na zakończenie wręczono uczniom pamiątkowe dyplomy oraz nagrody. Wyróżniono również najlepiej przebranych nauczycieli – tutaj wyboru dokonali oczywiście uczniowie. Dzień Historyczny już po raz kolejny udowodnił, iż takie niekonwencjonalne, „żywe” uczenie historii jest bardzo twórcze. Towarzyszące imprezie emocje i czas przeznaczony na przygotowania z pewnością spowodują, że zdobytą wiedzę uczniowie dobrze utrwalili.
Fot: Kazimierz Kisielew