Dwa lata wspólnej „wędrówki” po krajach Unii Europejskiej Szkoły Podstawowej w Dywitach w ramach Comeniusa
13.06.2013
W latach 2011-2013 uczniowie Szkoły Podstawowej w Dywitach realizowali projekt „Tęcza – Oda do różnorodności” w ramach akcji partnerskie projekty szkół- Comenius „Uczenie się przez całe życie”.
W projekcie brali udział uczniowie, nauczyciele, rodzice i społeczność lokalne z siedmiu różnych państw: Litwy, Łotwy, Francji, Włoch, Turcji, Bułgarii, Wielkiej Brytanii i Polski. Celem projektu było wychowanie w tolerancji i szacunku dla odmienności i różnorodności, wymiana doświadczeń edukacyjnych, rozwijanie kompetencji językowych i informatycznych, rozwijanie umiejętności współdziałania i współpracy oraz poczucia przynależności do regionu jak i Unii Europejskiej.
Wyznaczone cele uczniowie realizowali poprzez wykonywanie różnych zadań i mobilności we wszystkich krajach partnerskich. W roku szkolnym 2011-2012 powstały liczne prezentacje multimedialne i filmy na temat regionu, szkoły, regionalnych tańców i muzyki, literatury, sztuki , festiwali i świąt. Prace uczniów można zobaczyć na szkolnej stronie internetowej www.spdywity.edu.pl jak i na stronie projektu www.circolocampibisenzio.it/rainbow/. W ubiegłym roku szkolnym uczniowie i nauczyciele odwiedzili pięć partnerskich szkół. W październiku odbyła się pierwsza wizyta. Pani dyrektor Bożena Wojarska, koordynator projektu Pani Izabela Kozłowska i nauczyciel języka angielskiego odwiedzili Turcję. Było to spotkanie typowo robocze, zapadły tam decyzje dotyczące wszystkich technicznych problemów związanych z realizacją projektu. Przedyskutowano sposób realizacji mobilności, wygląd strony internetowej, podzielono się obowiązkami i zadaniami. Po warsztatach był czas na poznanie tureckich uczniów, systemu edukacyjnego i delektowanie się pięknymi widokami Kapadocji. W styczniu grupa 10 uczniów i czterech nauczycieli wraz z Panią wicedyrektor Bożeną Gordon pojechała do Francji. Wyprawę odbyliśmy wspólnie ze szkołą partnerską z Litwy. Podróż była długa i męcząca, ale było warto. Francuska szkoła zachwyciła nas swoim wyposażeniem, planem zajęć i metodami pracy. W szkole znajduje się profesjonalne studio nagrań, pracownia artystyczna a nawet kaplica. Środa jest we Francji dniem wolnym od zajęć tego dnia uczniowie z rodzicami oraz my uczyliśmy się jeździć na nartach biegowych u podnóża Alp. Program pobytu był bardzo ciekawy. Uczniowie zwiedzili średniowieczny zamek w Avignon, jeździli na nartach w Valance, grali w podchody w Romance. Rodziny w Burg de Page były wyjątkowo serdeczne i gościnne. Mieszkańców miasta poznaliśmy podczas festiwalu pieśni i tańców regionalnych, gdzie nasi uczniowie zaśpiewali i zatańczyli Pofajdoka i Szota.
W marcu dwaj nauczyciele i cztery uczennice odwiedzili Florencję. Wzięli udział w warsztatach kulinarnych, poznali włoski system edukacyjny, podziwiali krzywą wieżę w Pizzie i rozkoszowali się włoskim słońcem. W trakcie pobytu powstał film pt. Comenius we Florencji.
W maju nauczyciele i uczniowie odwiedzili Litwę i Łotwę. Wizyta trwała 8 dni. Pierwsze 4 dni spędzili na Litwie. Pływali i odpoczywali w Druskiennikach, wykonali wystawę na temat polskiej literatury dziecięcej, poznali uczniów i rodziców. W drodze na Łotwę zwiedzili Wilno i Grodno. Łotwa przywitała ich słoneczną pogodą i fantastycznym muzeum miniatur historycznych, gdzie mogli wcielić się w postacie z różnych epok.
Kolejny rok szkolny 2012-2013 rozpoczęliśmy wizytą w Wielkiej Brytanii. Naszym zadaniem było zaprezentowanie kalendarza przygotowanego przez uczniów, związanego z najważniejszymi wydarzeniami z życia szkoły. Angielska szkoła bardzo różni się od naszej przede wszystkim metodami pracy i wysokim standardem wyposażenia. Nasze uczennice Patrycja Deptuła i Agnieszka Kusior mieszkały u cudownych rodzin. Na początku bardzo się bały, ale już po pierwszym dniu” rozwiązały się im języki” i bariera językowa przestała istnieć. Sunderland nie rozpieszczał nas pogodą. Pogoda była typowo wyspiarska, czyli deszcz, a nawet powodzie. Zwiedziliśmy bardzo dużo: Świętą wyspę, zamek w Anlwick, miasto Durham i muzeum etnograficzne w Beamish.
W marcu nasi partnerzy gościli w Polsce. Oprócz mrozu i wiatru mamy nadzieję ,że mile będą wspominać pobyt w Gdańsku i Warszawie, a w szczególności Dni Sportu w naszej szkole. Tego dnia odbyły się warsztaty prowadzone przez specjalistów. Uczniowie mogli poznać różne dyscypliny sportowe: lekkoatletykę, taekwondo, MMA, blat, modern dance, taniec ludowy, football flagowy i szachy oraz wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez zespół Stewite Gang.
W maju dwóch uczniów: Filip Roguszka i Tomek Podubiński poleciało do Bułgarii. Była to ostatnia – podsumowująca projekt, wizyta w ramach projektu. Uczniowie wykonali prace na wystawę pt.” Miejsca Święte”. Podczas wizyty zwiedzili Sofię i zabytkowy monastyr Cirila Rylskiego. Na podsumowanie projektu nasi partnerzy przygotowali prawdziwe, trwające ponad godzinę show. Wrażenia były niesamowite
W ramach projektu wyjechało 28 uczniów klas VI i 18 nauczycieli. Każda z wizyt była inna i każda była udana. Zdobyte doświadczenia bardzo wzbogaciły nasz światopogląd i wiedzę na temat życia w różnych zakątkach Europy. Najbardziej jednak zapisali nam się w pamięci ludzie. Wszędzie podobni, posiadający swoje problemy i troski a przy tym radośni i bardzo serdeczni.
Koordynator projektu
Izabela Kozłowska