Chronologiczny zarys prac dotyczących obwodnicy Olsztyna
Wyrok Administracyjnego Sądu w Warszawie na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia. Sąd uchyla zaskarżoną decyzję, jak również decyzję ją poprzedzającą wykluczając je z obiegu prawnego.
1 |
16.02.2000 r. |
-podjęto Uchwałę Nr XXIV/478/2000 Rady Miasta Olsztyna w sprawie współdziałania z gminami: Dywity, Barczewo, Purda odnośnie budowy tras omijających Olsztyn; |
2. |
29.02.2000 r. |
-podjęto Uchwałę Nr XIX/126/2000 Rady Gminy Dywity w sprawie współdziałania gmin odnośnie budowy tras omijających Olsztyn, po uściśleniu przebiegu przez Warmińsko- Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie (jednostka samorządu województwa); |
3. |
11.06.2002 r. |
-przedłożenie koncepcji trasy przez Prezydenta Olsztyna na posiedzeniu Zarządu Gminy, do podjęcia uchwały o przystąpieniu do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego obwodnicy. Przedstawiono wariant I przebiegający bezpośrednio przy istniejącej zabudowie wsi Dywity i Kieźliny, z czterech wariantów opracowanych przez Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego; |
4. |
21.08.2002 r. |
-omawianie projektu uchwały o przystąpieniu do opracowania planu zagospodarowania dotyczącego obwodnicy przez poszczególne Komisje Rady Gminy Dywity; |
5. |
06.09.2002 r. |
-omówienie projektu w/w uchwały na sesji Rady Gminy Dywity. |
6. |
2004 r. |
-przesłanie do Urzędu Gminy Dywity przez Marszałka Województwa opracowania „Analiza warunków dla realizacji projektu obwodnica Olsztyna” z wariantem, który nie uzyskał wcześniejszej akceptacji Rady Gminy Dywity; |
7. |
4.11.2004 r. |
-przystąpienie do opracowania Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Dywity. |
8. |
11.07.2006 r. |
-zakończenie prac nad Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Dywity. Rada Gminy podejmuje uchwałę zatwierdzającą studium. W opracowaniu ustalono, iż realizacja obwodnicy jest możliwa w północnej części Gminy z ominięciem miejscowości Dywity, Kieźliny i Różnowa; |
9. |
04.04.2006 r. |
-informacja z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wyłonieniu Firmy PROFIL do opracowania szczegółowej koncepcji programowej przebiegu obwodnicy Olsztyna; |
10. |
VI.2006 r. |
-dyskusja publiczna mieszkańców gminy Dywity dotycząca wariantu obwodnicy opracowanego przez pracowników Warmińsko-Mazurskiego Biura Planowania Przestrzennego z udziałem Marszałka Województwa Pana Andrzeja Ryńskiego, Wójta Gminy i przedstawicieli Rady Gminy. Przedstawiony przez Panie: Hannę Jędrasik i Bożenę Antonowicz z Warmińsko-Mazurskiego Biura Planowania Przestrzennego w Olsztynie, wariant obwodnicy został uznany jako nierealny do realizacji przez mieszkańców i władze gminne z uwagi na już istniejące zagospodarowanie terenu. |
11. |
30.09.2006 r. |
-przedłożenie przez Firmę PROFIL 7-u wariantów koncepcji obwodnicy przez teren gminy Dywity do konsultacji społecznych z mieszkańcami na spotkaniach w Kieźlinach i Dywitach. Rys. nr 2 (siedem wariantów GDDK i A/PROFIL) |
12. |
19.01.2007 r. |
-oficjalnie koncepcja przebiegu obwodnicy za jeziorem Wadąg została przedstawiona w dniu 19 stycznia 2007 r. przez Starostę Olsztyńskiego reprezentującego zaangażowane gminy na spotkaniu w Ratuszu Olsztyna. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Projektanci, Prezydent miasta Olsztyn, Burmistrzowie i Wójtowie zaangażowanych gmin. Jednakże przedłożony wariant został przez Inwestora (GDDK i A) zakwestionowany w szczególności ze względów ekonomicznych. |
13. |
II.2007 r. |
-Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza na swojej stronie internetowej najnowszy wariant przebiegu obwodnicy, który nie uwzględnia dotychczasowego zainwestowania terenów gminy Dywity i sporządzanych planów zagospodarowania na obszarze 320 hektarów a ponadto nie liczący się z wcześniejszymi opiniami, mieszkańców i przedstawicieli władz gminy. |
14. |
III.2007 r. |
-w odpowiedzi na przytaczane przez GDDK i A/PROFIL argumenty ekonomiczne odrzucające koncepcję przebiegu obwodnicy za jeziorem Wadąg, władze gminy Dywity podejmują starania mające na celu opracowanie rzetelnej, obiektywnej i bezstronnej opinii dotyczącej kosztów realizacji dotychczas proponowanych wariantów przebiegu obwodnicy. |
15. |
Styczeń 2008 r. |
Dnia 28 listopada 2007 r. Wójt Gminy Dywity Zarządzeniem Nr 85/07 powołał Zespół do spraw oceny skutków społeczno-ekonomicznych realizacji wariantu obwodnicy Olsztyna rekomendowanego przez GDDKiA na terenie Gminy Dywity. Celem zespołu było sporządzenie analizy skutków społeczno-ekonomicznych realizacji wariantu obwodnicy Olsztyna rekomendowanego przez GDDKiA na terenie Gminy Dywity, w aspektach:
Powyższa „analiza” dostępna jest na stronie internetowej. |
16 |
01.04.2008 r. |
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wszczął postępowanie zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 51 realizowanej na terenie gmin: Olsztyn, Dywity i Barczewo. |
17 |
15.04.2008 r. |
Wystąpienie do Ministra Środowiska i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna. |
18 |
12.09.2008 r. |
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Olsztynie postanowieniem z dnia 12.09.2008 r. uzgodnił w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych realizacją przedsięwzięcia polegającego na budowie północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 51 (wariant VI „fioletowy”). Na powyższe postanowienie Gmina Dywity złożyła zażalenie do Głównego Inspektora Sanitarnego w Warszawie. |
19 |
10.02.2009 r. |
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem z dnia 10 lutego 2009 r. uzgodnił warunki realizacji północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna w wariancie VI (fioletowym). |
20 |
16.07.2009 r. |
Dnia 16 lipca 2009 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydał decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 51”, według wariantu VI – fioletowego- realizowanego na terenie gmin: Olsztyn, Dywity, Barczewo, powiat olsztyński, województwo warmińsko-mazurskie. |
21 |
29.07.2009 r. |
Dnia 29 lipca 2009 r. Wójt Gminy Dywity odwołał się od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia 16 lipca 2009 r., znak: RDOŚ-28-WOOŚ-6613-024/09/am o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna i wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości. |
22 |
22.03.2010 r. |
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska decyzję z dnia 22 marca 2010 r. utrzymał w mocy decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia 16 lipca 2009 r., znak: RDOŚ-28-WOOS-6613-024/09/am o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, polegającego na „Budowie północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 51 według wariantu VI – fioletowego” realizowanego na terenie gmin: Olsztyn, Dywity, Barczewo, powiat olsztyński, województwo warmińsko-mazurskie. |